måndag 7 december 2015

7 december: Pepparkakshus


En årlig tardition i vår familj är att baka pepparkakshus. Det blir lite olika från år till år och vi blir bättre och bättre på att laga olika pepparkakshus. I år har vi nått nya höjder och jag skal dela med mig av mina bästa tips från årets pepparkakshusbak. Alla mina tips kommer egentligen från bloggen "Tedags hos Tant Ninette"(klick) som är helt fantastisk bra på att laga pepparkakshus.

I år blev det tre pepparkakhus, jag lagade ett, Patrick lagade ett och så hade jag en väninna på besök som lagade ett som hon sedan fick ta med sig hem. Tre hus av samma mall men helt olika resultat.


Den största sucessen i år var kristyren, För första gången lyckades jag göra en bra kristyr som gick att spritsa utan att det rann. För att laga en bra kristyr behöver du 2,5-3 äggvitor, 500 g florsocker och en elvisp. Följ beskrivningen på Ninettes sida(klick) (det finns till och med bilder så du vet vad du skall se efter) och du får garanterat en bra kristyr.


Mallen som vi använde till att laga pepparkakshusen med kommer också från Ninettes sida och den hittar du här(klick).  Det blir små nätta hus  och det tar inte all tid i världen att dekorera dem om man inte vil det såklart.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar